Pokalde Peak (5806 moh.)

Den tredje høyfjellsturen gikk til Nepal og (Mt.Everest Base Camp 5350 moh.) Her hadde jeg også et mål om å prøve meg på et fjell som heter Pokalde Peak (5806 moh.).

Pokalde Peak sett fra Mt.Everest base camp

1 dag: Fly fra Trondheim til København. Videre til Kathmandu via Doha med Qatar airways.

2 dag: Ankomst Kathmandu. Etter innkvartering på hotell tar vi en tur på byen.

3 dag: Sightseeing i Kathmandu. Vi kjørte til Pashupatinath, det største og viktigste hindutempel i Kathmandu. Deretter gikk turen til Bodhnath, en av de største stupaene i verden. Vi besøkte Kathmandus gamle sentrum rundt Durbartorvet, der vi finner elegante trappetrinnsformede bygninger. Om kvelden gikk vi på en meget spesiell restaurant der vi får nasjonal festmiddag. Vi ble underholdt med danser fra ulike folkegrupper i landet.

Sightseeing i Kathmandu

4 dag: Vi reiste med småfly opp til Lukla som ligger 2827 m.o.h. Her møtte vi bærerne og guidene våre. Vi gikk til Phakding 2600moh, en lett vandring.

Klar for Flyturen til Lukla

Lukla Airport, også kjent for mange som verdens faligste flyplass.

5 dag: Vi gikk til Namche Bazar (3446 m.o.h). Denne fjell-landsbyen blir kalt sherpaenes hovedstad. Her er bl.a. et av verdens høystliggende postkontor, og her kan man handle, f. eks. strikkede plagg av jakoksegarn.

Namche Bazar

6 dag: Denne dagen brukte vi til akklimatisering. Vi gikk på tur i området for å komme oss litt opp i høyden. Her fikk vi også få en nydelig utsikt til Mount Everest.

7 dag: Vi vandret videre blant rhododendronbusker i storslått natur til vi når Tengboche(3867 m.o.h.). Her ligger et buddhistkloster. Vi var nå "omringet" av kjente fjell som Ama Dablam (6430 m.o.h), Kang Taiga(6685 m.o.h.), Taboche(6542 m.o.h.) og Khumbila(5761 m.o.h.). Selve leiren lå vendt mot Mount Everest(8848 m.o.h.), Lhotse(8501 m.o.h.) og Nuptse(7879 m.o.h.).

8 dag: Turen gikk til Dingboche (4300 m.o.h.). Stien gikk først nedover til Devuche. Her krysset vi elven Imja Khola og vi passerte mange flotte mani steiner før vi nådde Pangboche. Ut på ettermiddagen kommer vi til Dingboche hvor vi overnatter.

9 dag: Akklimatiseringsdag. Vi kunne ta det med ro og slappe av. Jeg besteg i stedet en 5000 meter topp for å bedre aklimatiseringen.

10 dag: Denne dagen skulle vi gå sakte men sikkert til Lobuje (4939 m.o.h.), men jeg ble forferdelig matforgiftet i løpet av oppholdet i Dingboche. Dette resulterte i at resten av den norske gruppen gikk i forveien mot Everest BC, mens jeg tok en ekstra hviledag. Etter råd fra min klatre-sherpa valgte jeg å droppe selve Everest BC, men i stedet satse 100% på Pokalde Peak.

11 dag: Turen gikk nå videre til Chukung (4500 moh) Om ettermiddagen gikk vi opp på Chukung ri (5400 moh) Dette var en tur med flott utsikt mot Island Peak (6100moh)

Utsikt fra Chukung Ri. Island peak i bakgrunnen.

12 dag: Neste dag gikk vi opp mot Pokalde Peak for å etablere High Camp (5600 moh.) Dette var utgangspunktet for toppstøtet neste dag. Dette er det høyeste jeg noen gang har overnattet, og er en god erfaring å ha med seg til Aconcagua.

13 dag: Tidlig neste morgen startet jeg og sherpaen toppstøtet. Fjellet var stupbratt, så sherpaen gikk i forveien for å legge opp faste tau. Etter noen timers klatring var toppen av Pokalde endelig nådd. Fra toppen var det fantastisk utsikt til de fleste av verdens høyeste fjell. Etter en kort stopp på toppen gikk turen ned til Dingboche igjen.

Toppen av Pokalde

14 dag: Nå var jeg i gang med hjem-turen. Fra Dingboche gikk vi til Namce Bazar. Her møtte jeg igjen gruppe som hadde tatt turen til Everest base camp.

15 dag: Vi gikk fra Namche til Phakding.

16 dag: Fra Phakding tok det en halv dag til Lukla. Her hadde vi avskjedsfest med våre bærere og guider.

17 dag: Vi reiste med fly tilbake til Kathmandu. Om ettermiddagen var det det tid for shopping.

18 dag: Om ettermiddagen startet hjemreisen.

29 dag: Ankomst Trondheim om formiddagen