Kilimanjaro (5895 moh.)

Kilimanjaro var den første høyfjellsturen min. Fjellet ligger nordøst i Tanzania, og består av tre utdødde vulkaner: Shira i vest med 3 962 meters høyde, Mawenzi i øst med 5 149 meters høyde og Kibo midt mellom disse to. Her er Uhuru Peak på 5 895 meter over havet det høyeste punktet i Afrika.

Dag 1: Det var med skikkelig sommerfugler i magen jeg satte meg på flyet en september-morgen i 2009. Vi ankom Kilimanjaro airport på kvelden, og kjørte til foten av Kilimanjaro for overnatting på hotell.

Dag 2: Vi gikk en tur i dette frodige området og så på dagliglivet. Det er Chagga-folket som bor i dette området. Vi besøkte en liten kaffe- og bananplantasje, og fikk også smake på bananølet.Dagen fungerte også som akklimatisering.
Lokale Chagga-kids

3. dag: Etter frokost traff vi guidene og bærerne, og vi starter vandringen, en ca. 5 timers tur (ca. 10km) gjennom regnskogen opp til MANDARA, høyde ca. 2700m.o.h. Vi tok en ettermiddagstur til Maundi-krateret før middag og overnatting.
Mandara huts

4. dag: Videre oppstigning til andre hytteleiren, HOROMBO, 3720moh. Terrenget endret seg, og vi vandret i mer åpent busklandskap. Vi passerte også kjempe-lobelier, en unik plante som vokser over 3500 m.o.h. Turen tok 5-7 timer (ca. 12km), og vi tok det svært rolig. Vel fremme hadde vi hele ettermiddagen til å hvile, se på solnedgangen over Kibo-toppen og Mawenzi-toppen. Stjernehimmelen var en opplevelse!
Horombo-huts

5. dag. Akklimatisering. Vi tok en tur til Mawenzi hut som ligger 4600 m.o.h. (ca 12km tur-retur). Vi passerte zebra-rocks, en særegen steintype. En slik oppstigning med retur gjør godt for tilvenningen av den tynne luften. Tilbake til Horombo for middag og overnatting.
Utsikt mot toppen av Kilimanjaro fra Mawenzi hut

6. dag: Vi gikk til KIBO 4700 m.o.h.( ca. 14km), en vandring på 6-7 timer. Terrenget er ørkenlandskap, og det er slutt på vannkildene. Selv om veien er lett og fin, så kjente jeg fort den tynne luften, noe som gjorde vandringen tyngre. Vel fremme inntok vi middag før vi la oss til å hvile og sove for å samle krefter til siste etappe.

7. dag: Vi vekket ca. kl. 24.00, kledde oss godt, og begynnte oppstigningen til topps. Veien gikk i sikksakk oppover et kjempestort "grustak", og vi gikk svært sakte. Etter 5 timer (ca. 3km) nådde vi GILMANS POINT 5695 m.o.h. der vi fikk se den fantastiske soloppgangen. Herfra kunne man se ned i krateret på Kilimanjaro. Herfra gikk vi videre langs krater-kanten (1-1,5 time) til UHURU PEAK (frihetens punkt) 5895 m.o.h. Det var en flott opplevelse å gå langs isbreen og så til sist nå målet!.
Toppen av Kilimanjaro
Utsikt fra kraterkanten mot Mawenzi
Etter fotostopp på toppen gikk turen nedover med atskillig større fart. Kort hvile- og spisepause på Kibo før vi gikk til Horombo for middag og overnatting.

8. dag: Etter frokost gikk vi helt ned til Marangu. Her tok vi farvel med guidene og bærerne. Herfra gikk turen videre til flyplassen for noen avslappende dager på Zanzibar før hjemreise.
Avskjed med guidene og bærere.

Det er mange ruter mot toppen av Kilimanjaro, men den vi brukte denvanligste.