Jebel Toubkal (4167 moh)

Den andre turen min gikk til Marokko og fjellet Jebel Toubkal. Fjellet er med 4167 meter det høyeste i Nord-Aafrika, og det høyeste i Atlas-fjellkjeden.
Utsikt mot toppen av Jebel Toubkal på toppdagen :)

Dag 1: Fra Oslo reiste vi med Norwegian til Marrakech. Vel fremme på ettermiddagen var det klart for inkvartering på hotell og middag. På kvelden tok vi en tur til Jeema-El-Fnaa og så på det yrende livet der.
Jeema-El-Fnaa

Dag 2: Etter frokost kjørte vi halvannen time til Imi-n.Oughlad-landsbyen (1300moh) Her møtte vi teamet vårt, med kokker, guide, muldyr og hjelpere, og vi startet fjellturen, kun med en liten dagtursekk. Vi gikk oppover i vakkert landskap til passet Tizi-n-Tacht 2100m, for deretter å gå ned i dalen Azzaden (1600m). Pådekket lunch ute. Deretter gikk vi til Berber-landsbyen Tizi Oussem. Her fikk vi fint innblikk i berbernes hverdagsliv som saue og geite -bønder. Landsbyen er omkranset av de høyere Atlas-fjell som vi var på vei til. Overnatting i teltleir 1900m. (ca. 5-6 timers gange)
Berber-landsbyen Tizi Oussem.

Dag 3: Vi vandret sammen i følget oppover gjennom fjell-landsbyer og kulturlandskap. Det var som vi var satt tilbake til gammeltestamentlig tid…. Picknik lunch og siesta underveis. Målet for dagen var Tizi Izgaren 2900m, et platå hvor vi har fantastisk utsikt. Her hadde vi igjen overnatting i teltleir. (ca. 6 timers gange)

Dag 4: Vi beveget oss oppover i siksak til vi nådde Tizi Ougulzim passet (3650m). Vi kom nå opp på høyfjellet, og stien er et gammelt tråkk til Toubkal hytten (3200m). Vi ankom campen ved lunsjtider og fikk god tid til å slappe av og samle krefter til neste morgen. (ca. 4-5 timers gange)
Fantastisk utsikt mot Jebel Toubkal fra Tizi Ougulzim passet

Dag 5: Toppdagen! Vi startet tidlig om morgenen og gikk sakte til topps. Utsikten herfra var fantastisk, vi så utover store deler av Atlaskjeden og over til Sahara! Ved tilbakekomst til teltleiren ventet en god lunsj, ettermiddagskaffe og middag. Overnatting i teltleir. (ca. 6 timers gange)
Straks på toppen :)

Toppen nådd sammen med vår lokale guide Said
Fantastisk utsikt utover Atlas-fjellene og Sahara

Dag 6: Etter frokost startet nedturen til Imlil 1740m. Her tok vi avskjed med våre guider, kokker og hjelpere. Så kjørte vi til Marrakech og fikk en etterlengtet dusj! Middag og overnatting på hotell.

Dag 7: Marrakech er en utrolig eksotisk by, og vi startet dagen med en fin sightseeing, kjøretur rundt den gamle Medina-muren. Vi besøkte Bahia Palace, et kjent historisk palass. Deretter ble vi ledet inn i souken, det gigantiske og fragerike markedet, og fikk hjelp til å handle/prute. Om kvelden fikk vi være med på en uforglemmelig aften med lokalt festmåltid, danse og ride-show. Dagen etter gikk turen hjem til fedrelandet!
Fargerike butikk i Souken.

Enda en fargerik butikk i Souken

Lokalt festmåltid med dans den siste kvelden!