Elbrus (5643 moh.)

Den siste høyfjellsturen gikk til Mt.Elbrus.

Elbrus ligger i Russland på grensen til Georgia, og er en tidligere aktiv vulkan. Fjellet ligger i den europeiske delen av Russland og er med klar margin Europas høyeste topp, 800 meter høyere enn Mt Blanc. Fjellet inngår derfor i "The seven summits"

Etter mer eller mindre sytti år med isolasjon er det nå mulig å tilbesøke og oppleve dette fantastiske fjellområdet, som flere har beskrevet som det vakreste utenfor Himalaya.
Elbrus

Dag 1 Avreise fra Oslo, ankomst Moskva. Innkvartering på hotell i Moskva.

Dag 2 Sightseeing i Moskva.
Sigjtseeing på den røde plass

Dag 3 Etter frokost tok vi fly til Mineralnye Vody i Kaukasus (2 timer). Så med minibuss til en fjell-lodge i Baksan-dalen ved foten av Elbrus. På denne strekningen fikk vi et godt inntrykk av landsbylivet i Russland, et inntrykk som var i sterk kontrast til den hypermoderne Moskva. Overnatting i lodge ved foten av Elbrus (2100 moh).
Den Russiske landsbygda

Dag 4 Akklimatiseringstur til Cheget mountain, 3600m. Herfra er det en flott utsikt til Elbrus og Mt. Donguz-Orun Overnatting i samme lodge som kvelden før.
Utsikt utover Baksal-dalen

Dag 5 Vi tok banen opp til "The Barrels" 3817moh. Vi prøvde stegjernene våre, og gikk opp til Priutt 11. (4152m). Tok så banen ned. Overnatting i fjell-lodgen.

Dag 6 Vi tok det med ro i fjell-lodgen til over lunch og forberedet oss på å flytte opp i fjellet. Om ettermiddagen tok vi banen opp igjen, og etablerte camp. Her overnattet vi i tønnehytene, som er gamle Sovjetiske oljetønner som er omgjort til hytter.

Tønnehyttene i base camp

Dag 7 Akklimatiseringstur opp til Pastukhov Rocks (4800m). Overnatting i base camp.
Aklimatiseringstur i flott vær.

Dag 8 Hviledag i BC

Dag 9 Toppdag. Gikk fra base camp ca. kl. 2.00 om natten i forferdelig dårlig vær. Etter 8 timer nådde vi endelig toppen. Tilbaketuren til base camp tok ca. 3-4 timer.
På tur mot toppen.

Når vi nærmet oss toppen kom vi oss over uværet :)

Toppen av Europa endelig nådd!

Dag 10 Tilbake til fjellhytten i Baksandalen. Avskjedsfest med de lokale guidene på kvelden. Her gikk det med en god del Russisk vodka.

Dag 11 lAvslappingsdag. Gikk en rolig tur i området.

Dag 12 Med minibuss til Mineralnye Vody. Fly tilbake til Moskva, og videre til Oslo.